Spread the love

Hur
kan man veta när det är dags att börja organisera sitt hem, sitt
schema och sitt liv? Tecknen är ganska tydliga när du börjar lägga
märke till dem. Ofta involverar dem en känsla av att ha tappat
kontrollen eller att begå små misstag med potentiellt betydande
konsekvenser. Här är sju exempel på tydliga tecken på att du
behöver börja organisera dig.

Du missar ett planerat möte av misstag

Visst,
det kan hända av en förklarlig och oförutsägbar anledning (till
exempel en jordbävning eller en kris inom familjen.) Men vad jag
menar här är när du helt glömmer, utan någon bra anledning, att
du har ett planerat inbokat möte eller speciellt event. Detta gäller
särskilt om det händer mer än en gång, och då är det en
allvarlig påminnelse om att ditt aktuella system för att organisera
ditt schema inte fungerar.

Lösning:
Utveckla en daglig rutin, så att du aldrig missar ett möte
igen.

Du vet inte vad du äger

Om
du hela tiden hittar kläder du inte kommer ihåg att du har köpt,
eller köper böcker eller prylar du har glömt att du redan äger
(se punkt 5), är det dags att rensa i röran och omorganisera ditt
hem.

Du hela tiden slarvar bort viktiga saker

Visst
gör alla misstag, och enstaka konstiga situationer går inte att
förhindra. Men om du regelbundet tappar bort dina nycklar, glasögon
eller plånbok innebär det att dina rutiner för att organisera dig
har tydliga brister. Förmodligen behöver de ändras i grunden,
eller också behöver du bara organisera din handväska lite bättre.

Du blir frustrerad av vardagliga uppgifter

De
flesta av oss har stressiga liv där en del förberedelser krävs för
att se till att de dagliga uppgifterna kan utföras på ett smidigt
sätt, till exempel när du sminkar dig eller lagar middag. När
dessa vardagliga rutiner blir en källa till stress är det ett
tecken på att någonting i själva processen måste förändras.
Ofta är mindre överraskande nog mer när det gäller att
effektivisera dina vardagliga uppgifter. Om det till exempel tar dig
för lång tid att klä på dig eftersom du ”inte har något att ta
på dig”, kanske du har för mycket, och då kan en minimalistisk
garderob vara lösningen.

Du upptäcker att du shoppar hela tiden

Ibland
när du tror att du behöver fler prylar är det bara för att de
saker du redan äger är så dåligt organiserade så att du inte
inser att de finns. Att rensa och organisera dina tillhörigheter,
särskilt de som gömts i förvaringsutrymmen som garderober, kommer
ge dig en bild över vad du redan har och om du oavsiktligt samlar på
dig dubbletter som du inte kommer att använda.

Du kan inte hitta vardagliga saker

Om
du alltid slösar bort tid genom att rota igenom dina
skrivbordslådor, din väska och längst in i din garderob är det
förmodligen hög tid att skapa en regel där allting du äger har
ett eget ”hem”. När du väl fått in vanan av att återlämna
saker till sin rätta plats när du har använt dem kommer du slippa
att leta efter dem i framtiden.

Du är lättdistraherad

Att
ha fullt med bråte hemma är inte bara fult – utan det kan också
vara en stor källa till distraktion. Om du har svårt att slutföra
saker kan du försöka rensa bort allt bråte från din arbetsplats
för att se vad som händer. Kom ihåg att även dold röra (t.ex. en
hög med dokument som bara väntar på att sättas in i en pärm) kan
minska din mentala energi. Tänk också på att ett rörigt hem inte
bara är ett problem när du ska försöka koncentrera dig på ditt
jobb, utan det kan också vara ett visuellt eller mentalt hinder för
att du ska kunna koppla av.